Jak skutecznie dochodzić roszczeń za opóźnione płatności?
Zatory płatnicze to jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla płynności finansowej małych i średnich firm. Ich skutki często wywołują efekt domina, który destabilizuje działalność całych łańcuchów dostaw.
Europejski prawodawca, dostrzegając problem zatorów płatniczych, wprowadził w 2011 roku dyrektywę 2011/7/UE, zaś w Polsce przepisy te zaimplementowano ustawą z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1790) (dalej jako „Ustawa”).
Choć Ustawa obowiązuje od ponad dekady i daje przedsiębiorcom konkretne narzędzia procesowe, wielu z nich nadal nie wykorzystuje w pełni swoich uprawnień. Część przepisów budzi też wątpliwości interpretacyjne — zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie.
1. Pojęcie transakcji handlowej
Stosowanie przepisów Ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych uzależnione jest od prawidłowej kwalifikacji danej relacji gospodarczej jako transakcji handlowej. Kluczowe znaczenie ma tu art. 4 pkt 1 Ustawy, który definiuje to pojęcie. Zgodnie z ww. przepisem, za transakcję handlową uznaje się odpłatną umowę:
∑ dotyczącą dostawy towaru lub świadczenia usług,
∑ zawartą między podmiotami wskazanymi w art. 2 Ustawy (tj. głównie między przedsiębiorcami),
∑ pozostającą w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą każdej ze stron.
W praktyce powstały wątpliwości, czy w przypadku świadczeń realizowanych i rozliczanych częściami (np. etapowo, na podstawie jednej umowy ramowej) każde częściowe wykonanie umowy powinno być...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)